Afrikansk sötpotatisgryta

Här följer en variant av detta recept:
http://www.forksoverknives.com/african-yam-stew/
 
Jag var bl.a. tvungen att byta ut vissa livsmedel eftersom de inte finns i vanliga mataffärer
- Yam byttes ut till sötpotatis
- Black eye-bönor och garbanzobönor blev istället bara black eye-bönor
- Grönkål byttes ut till vitkål 
 
6-8 portioner
 
  • 2 dl vatten
  • 1 hackad gul lök
  • 1 msk färskriven ingefära eller malen ingefära
  • 1 msk pressad vitlök eller malen vitlök
  • 3 msk kummin
  • 3 msk malen koriander
  • 2 chili
  • 2 mellanstora hackade sötpotatisar
  • 4 dl grönsaksbuljong
  • 5 stora hackade tomater
  • 2 konservburkar (400g) kidneybönor, sköljda
  • 1 dl jordnötssmör
  • 2 dl majs
  • 1/3 rivet vitkålshuvud 
 
Sautera löken med vatten i cika 5 minuter i en stor kastrull.
Häll i ingefära, vitlök, kummin och chili. Koka och rör om i 2 minuter.
Lägg i sötpotatis, grönsaksbuljong, tomater, bönor och jordnötssmör.
Låt det koka upp och puttra i 20 minuter.
Häll i majs och vitkål och koka i ytterligare 10 minuter.
 
Jag valde att äta grytan med couscous och ett par skivor bröd. Min bild ser tyvärr mindre färgglad ut än originalreceptet. Men gott var det!

 

/ plantalicious

 


Kommentarer
Postat av: virre

Kan vara kul för dig att veta till nästa gång att garbanzobönor bara är ett annat namn för kikärtor - så de kan du ha med i rätten:)

Svar: Tack för infon, det visste jag inte!
Planta Licious

2012-09-02 @ 00:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0