Grunderna

Såkallade "välfärdssjukdomar" som diabetes, hjärtsjukdomar och flera former av cancer existerar främst i västvärlden. Hur kommer det sig?


Det är med stor sannolikhet flera aspekter som spelar in. Generellt brukar sägas att motion och hälsosam mat tillsammans med "rätt" gener bidrar till att du undviker sådana sjukdomar. Men vad är hälsosam mat? Detta kommer framförallt att diskuteras i denna blogg.


Vi växer upp i en värld där vi lär oss äta enligt tallriksmodellen för att senare i livet p.g.a. övervikt prova dieter som atkins och LCHF. Jag är inte av den typen. Jag tror att LCHF kan hjälpa människor att gå ned i vikt. Men jag tror inte att dieten är hälsosam i längden. Varför?


Animaliskt protein, d.v.s. protein som finns i fisk, kött, kyckling och mejeriprodukter, anser jag inte vara hälsosamt. Rynkar du på ögonbrynen nu?


All typ av animaliskt protein, fett och kolesterol bidrar i mer eller mindre mängder till att utveckla hjärtsjukdomar, diabetes, flera typer av cancer och andra kroniska sjukdomar. I delar av världen där människor konsumerar väldigt lite animaliskt protein - där existerar inte "välfärdssjukdomar". Jag kommer återkomma till undersökningar gjorda på området i kommande inlägg.


Förutom det kommer det bjudas på recept och mer kring växtbaserad mat. Häng med på en resa som kommer att förändra ditt tänk kring "hälsosam" mat.


/ plantalicious

Trackback
RSS 2.0